티슈오피스

<Making Micronation>

티슈오피스는 2019년 봄, 건축, 제품, 공학 등 각기 다른 분야 조직원들이 만나 결성한 다학제적 그룹으로 주요 매체로 게임을 다루고 있으며, 인간과 사회에 대한 성찰, 놀이의 차원을 넘어 게임의 가능성을 제시하고 메시지를 디자인한다.

‘마이크로네이션 Micronation’은 한국어로는 ‘초소형국가체’, ‘초소형국민체’, ‘자의독립체’라고 번역되는 개념으로, 국가의 요소를 충족하지 못한 채 독립 국가임을 주장하지만 주요 국제 기구 등에서 인정받지 못하는 주체를 말한다. 마이크로네이션은 정치적이거나 사상적인 이유로, 아니면 재미로 만들어지기도 하며 세계 전역에 100여 개의 마이크로네이션이 존재한다. 〈Making Micronation〉은 웹 환경을 활용한 디지털 인터랙티브 미디어의 형태로, 관람객은 이를 통해 국가 구성의 3요소인 ‘주권, 영토, 국민’ 중 일부를 만드는 데 가담하는 활동을 하게 된다. ‘웹’이라는 가변적인 영토 위에서 관람객은 국민이 되고, 이 초소형국가체의 규칙을 정하는 데에 참여한다. 도시와 마찬가지로, ‘국가’는 우리가 평소에 체감할 수 있는 거대한 공동체 단위 중 하나이자, 축적되는 시간과 사람들의 이야기를 담으며 변형하는 유기체이다. 이 작업을 통해 굳고 단단해 보이는 세계의 면면이 우리가 만들어가는 다원적인 내러티브로 구성되는 것임을 인식할 수 있다.

 

Tissue Office, a multidisciplinary group formed in spring of 2019 by experts specialized in architecture, manufacture and engineering, presents the possibility of electronic games not just for entertainment but for the study of human beings and the society and designing messages.

One of the terms related with their work, “micronation,” refers to a tiny political entity that does not meet the basic components of a state and accordingly is not acknowledged as a state by major international organizations despite the insistence of its members. A micronation is formed by a political or ideological reasons, or even just for fun, and currently there are about one hundred micronations scattered across the world. Making Micronation featuring the form of digital interactive media made using the web environment is designed to guide viewers to participate in the effort to meet one of the three basic components of a state, sovereignty, territory and population. Viewers of the work become people of the nation established on the variable territory called “web” and participate in the act of establishing rules for the micronation. A “state” is, just like a city, one of the largest communities we experience on a daily basis and an organic entity that changes its form with the accumulation of time and people’s stories. The viewers understand through the work that the seemingly solid and hard aspects of the world are in fact composed of the pluralistic narratives they make.

 

<Making Micronation>, 가변 설치, 디지털 인터랙티브 미디어, 2024

<Making Micronation>, variable installation, digital interactive media, 2024