<문래의 파도 Waves of Mullae>
진향기는 도시의 흐름과 소통을 주제 삼아, 철도와 천(川)이 흐르는 풍경 속에서 삶과 작업을 이어간다. 문래동 철공소의 오르내리는 셔터를 포착하고 그 이미지들을 수집하였다. 문래동의 면적을 나누어 가진 각각의 셔터문은 개별적으로 존재하면서도, 동시에 하나의 거대한 흐름과 맥락 속에서 서로 연결되어있다. 셔터문들이 열리고 닫히며 상호작용하면서 만들어낸 역동적인 파동은 시간의 흐름 속에서 계속해서 생성되고, 문래동의 일상을 지속적으로 움직인다. <문래의 파도>는 어떤 특정한 의도에 의해 설계되어지지 않은, 문래동의 익명이 모여 만들어낸 파도의 형상/장면으로 이해하고 물성을 가진 매체로 풀어내었다.
Hyanggi Jin takes the flow of a city and communications occurring in it as a subject of his art, depicting the scenes of life and labor contained in the landscapes of railroad and river. He came to be attracted to grill rolling shutters used by small ironworks in Mullae-dong and collected their images. Each of these rolling shutters occupying a small portion of the area that forms Mullae-dong exists independently but, at the same time, is connected with others through a massive flow or context. The dynamic waves of sound created by the movement of the rolling shutters continue to be formed through the passage of time, making the people’s daily life in Mullae-dong keep on moving. In the work, Waves of Mullae, the artist considers the district as a medium bearing materiality, depicting it in the form/scene of waves which are not designed by any specific intention and, instead, created by a group of unknown names.
<문래의 파도-셔터북>, 가변설치, 아티스트북, 종이에 프린팅, 2024
<Waves of Mullae-shutters book>, dimensions variable, Artistbook, printing on paperg, 2024
<문래의 파도-아코디언북>, 가변설치, 아티스트북, 종이에 프린팅, 2024
<Waves of Mullae-accordion book> dimensions variable, Artistbook, printing on paper, 2024
<문래의 파도-아카이빙북>, 가변설치, 아티스트북, 종이에 프린팅, 2024
<Waves of Mullae-archiving book> dimensions variable, Artistbook, printing on paper, 2024
<문래의 파도-비디오>, 1분 40초, 투채널 비디오, 2024
<Waves of Mullae-video>, 1min 40sec, two-channel video, 2024
서울대학교 미술대학 시각디자인 전공 학사 및 석사 졸업, 박사과정 재학중
2024, 《2024한국디자인학회 봄 국제초대전》, 연세대학교 무악로터리홀, 서울
2024, 《파노라마 959》, 신도림 생활문화센터, 서울
2023, 《EXISTENCE》, Unipark Max Shanghai, 중국 상하이
2023, 《New Media Art Exhibition》, Smart Culture Space, 서울
2023, 《전주국제그림책도서전: 시-작 작가전》, 팔복예술공장, 전주